2024
1887
1952
1957
1959
1960
1968
1970
1977
1989
1993
1996 - 1999
2000
2001
2002
2003
2004 - 2005
2006 - 2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023

1887

Syrupus Colae pre pána cisára

Za prapradeda Kofoly môžeme považovať opavského lekárnika Gustava Hella, ktorý už na konci 19. storočia založil firmu G. Hell a Comp. Rodina Hellovcov vyrábala okrem farmaceutických výrobkov a cukroviniek aj Syrupus Colae compositus Hell obsahujúce tekutý extrakt semien koly (kolovník).

Syrupus Colae pre pána cisára

1952

Opava sa pripravuje na Kofolu

Po zložitom povojnovovom období a niekoľkých vlnách znárodňovania je založený národný podnik Galena Opava so zameraním na výrobu liečiv, tinktúr a pestovanie rastlinných kultúr.

Opava sa pripravuje na Kofolu

1957

Bola vydaná štátna úloha

Z najvyšších štátnych miest vzišlo zadanie vytvoriť rýdzo česko-slovenský nápoj, ktorý bude schopný konkurovať západným kolám. Táto úloha smerovala do Spojených farmaceutických závodov (SPOFA Praha), kam bola Galena neskôr začlenená. A práve tam sa začala rodiť Kofola.

Bola vydaná štátna úloha

1959

Beh na dlhú trať

Dva roky. Tak dlho trvalo tímu doc. RNDr. PhMr. Zdeňka Blažka, CSc., než prišiel na tú správnu formulu pre sirup KOFO. Nakoniec dal dohromady štrnásť bylinných a ovocných látok doplnených o kofeín, ktoré sa používajú dodnes.

Beh na dlhú trať

1960

Kofola je na svete

Kofola odštartovala svoju cestu našimi dejinami, a hneď ako pristála na pultoch obchodov, zachutila každému – veď jej spotreba rástla počas 60. rokov tak, že v Česko-Slovensku došli byliny na výrobu a museli sa začať dovážať zo zahraničia.

Kofola je na svete

1968

Logo v tvare kávového zrnka

Kofola začala dobývať domácnosti, ale aj verejný priestor. K ochutnaniu Kofoly lákali prvé slogany, pútače aj pojazdná reklama. Všetko s novým logom v tvare kávového zrna, ktoré sa používalo celých 30 rokov.

Logo v tvare kávového zrnka

1970

Hviezda výstav aj Čechoslovákov

So slovom Kofola ste sa mohli stretnúť v textoch piesní aj na konferenciách odborníkov. Jej popularita bola na vzostupe a podniku sa darilo natoľko, že ročná produkcia nápoja dosiahla 180 miliónov litrov. Jednoducho, keď ste išli ako malí s dedom do krčmy na pivo, siahli ste po Kofole. Aj preto, aby ste aj vy mali penu.

Hviezda výstav aj Čechoslovákov

1977

Všade štrngá Kofola

Rovnako ako nájdete v každej dedine výčap, národný výbor alebo poštu, v každom konzume nájdete Kofolu. Vratné fľaše bežne cinkajú nielen v sieťovkách, ale aj v podnikových jedálňach. Osviežujúca Kofola sa stáva našou každodennou súčasťou.

Všade štrngá Kofola

1989

Kofola na bode mrazu

Zamatová revolúcia znamenala pre Kofolu útlm predaja. S opäť nadobudnutou slobodou totiž rástol aj dopyt po skôr takmer nedostupných zahraničných kolách. Polozabudnutá Kofola niekoľkokrát menila majiteľa a postupne sa pripravovala na svoj veľký návrat.

Kofola na bode mrazu

1993

Rodiaca sa nádej

Novú nádej dal Kofole grécky rodák Kostas Samaras. Ten kúpil malú sódovkáreň štátneho podniku Nealko Olomouc v Krnove a zahájil výrobu sýtených nápojov. To všetko bolo predohrou k tomu, aby znovu vdýchol život Kofole.

Rodiaca sa nádej

1996 - 1999

Strategický rozvoj

V tomto období došlo k založeniu dcérskej dopravnej spoločnosti, dnes známej ako SANTA TRANS, a aj k obohateniu portfólia naprieč Česko-Slovenskom. So značkou Jupí sme vstúpili do sirupovej kategórie a zakúpili sme aj registrovanú ochrannú známku Top Topic, vďaka čomu sme českým a slovenským spotrebiteľom navrátili tradičný nápoj z hroznovej šťavy. A mysleli sme aj na deti, pre ktoré sme začali vyrábať Jupíka.


A aby toho nebolo málo, vstúpili sme na slovenský trh a v Rajeckej Lesnej zahájili výstavbu výrobného podniku.

Strategický rozvoj

2000

Stáčame Kofolu

Prvýkrát sme spojili svoj výrobný program s nápojom Kofola, keď sme s opavskou farmaceutickou spoločnosťou Ivax, vtedajším vlastníkom značky, uzavreli licenčnú zmluvu na jeho stáčanie.

Stáčame Kofolu

2001

Keď ju miluješ…

Česko aj Slovensko prvýkrát zaplavila vlna kofoláckej lásky. Slogan „Keď ju miluješ, nie je čo riešiť...“ si získal srdcia nielen zamilovaných. A svoje silné posolstvo odovzdáva dodnes!

Keď ju miluješ…

2002

Zlomový okamih

Za 215 miliónov korún sa nám podarilo zakúpiť registrovanú obchodnú známku na originálnu receptúru Kofoly. Od tej chvíle je Kofola v rukách Samarasovcov.

Zlomový okamih

2003

Nová vianočná tradícia

Kofolácke prasiatko so svojimi zubami zahnutými hore sa pustilo do boja o divácku priazeň. Kultová reklama bežala v tomto roku úplne prvýkrát a okamžite sa stala hitom. A že sa do prasiatka hneď všetci zamilovali, potvrdzuje aj to, že sa náš spot stal jedným zo symbolov prichádzajúcich Vianoc.

Nová vianočná tradícia

2004 - 2005

Konkurencii sa nedarilo

Po 40 rokoch existencie Kofoly přišla jej prvá inovácia Kofola Citrus. Tiež sa v našom portfóliu objavuje aj pramenita voda Rajec, tiež sme obnovili tradičný nápoj Chito Tonic, popoulárny v dobách horkých spoločenských zmien.

Konkurencii sa nedarilo

2006 - 2008

Konkurencii sa nedarilo

Aj keď sa snažili, ako mohli, zahraničné koly to u nás nemali jednoduché. Kofola si skrátka užívala viac slávy ako ostatné svetové značky. Na trh sme uviedli rad 100 % prírodných džúsov a ovocných nápojov Jupí a predstavili prírodnú pramenitú vodu s rastlinnými výťažkami z medovky a materinej dúšky - Rajec Bylinka. Kúpili sme aj ochrannú známku Vinea a začali vyrábať Kofolu bez cukru.

Konkurencii sa nedarilo

2009

Kofola tečie plným prúdom

Kofola dosiahla najvyšší predaj v histórii, a to aj v porovnaní so slávnymi 70. rokmi. To umožnilo spoločnosti rásť. V Rajeckej Lesnej sme investovali 250 miliónov korún na rozšírenie výroby na Slovensku.

Kofola tečie plným prúdom

2010

Päťdesiatka na krku

Okrúhliny sme oslávili, ako sa patrí. Spomenuli sme na začiatky Kofoly a dumali nad tým, ako presne mohol vyzerať moment, kedy Kofola prvýkrát uzrela svetlo sveta. Narodeninový spot na túto tému nám ukázal, že hlavnú úlohu v tom zohrala láska, ktorá však nie je žiadna veda.

Päťdesiatka na krku

2011

Kofola v plechu

Obohatili sme portfólio o nápoje Semtex a Erektus a Kofolu sme začali stáčať do plechoviek. Investovali sme 150 miliónov korún do technológie hotfill na výrobu ovocných nápojov bez konzervantov a rok sme zakončili víťazne - Jannis Samaras, generálny riaditeľ Kofoly, vyhral titul Podnikateľ roka.

Kofola v plechu

2012

Kofola Česko-Slovensko

Zbúrali sme hranice a premenovali spoločnosť na Kofolu Česko-Slovensko, a. s. Mysleli sme na tých úplne najmenších a začali pre nich vyrábať dojčenskú vodu Rajec. Tí trochu väčší (a ich rodičia) zas uvítali produkty sladené stéviou. Po získaní majority v sieti freshbarov UGO sme zakúpili technológiu na úpravu potravín vysokým tlakom – paskalizácia.

Kofola Česko-Slovensko

2013

100 % UGO

Začiatkom roka sme na trh uviedli 100 % čerstvé ovocné a zeleninové šťavy UGO ošetrené paskalizáciou. Stali sme sa výhradným distribútorom prémiových francúzskych minerálnych vôd Evian a Badoit. Jupík získal ocenenie za obal vo svetovej súťaži Red Dot Award a Pentawards.

100 % UGO

2014

V ústrety zdravým trendom

Akvizíciou spoločnosti Mangaloo sa naša UGO stalo najväčším prevádzkovateľom siete freshbarov. Do svojej distribúcie sme pribrali tradičnú minerálnu vodu Vincentka a náš Rajec bol v tomto roku vyhodnotený časopisom Forbes ako 8. najlepšia značka Slovenska. Ocenenie Manažér roka získal obchodný riaditeľ Marián Šefčovič.

V ústrety zdravým trendom

2015

Fofola

Kampaň so šušlajúcim psíkom na marhuľovú príchuť Kofoly 0,5 l ovládla médiá a dosiahla skvelé výsledky ocenených mimo iného prestížnou cenou efektivity komunikácie. Za kampaň nás neminula Zlatá Effie v Čechách aj na Slovensku. Bola natoľko populárna, že k nášmu prekvapeniu začali šušlavý fofolí jazyk používať ľudia aj v bežnom živote.

Spoločnosť Kofola začala byť obchodovanou na Pražskej burze a zamestnanci sa stali akcionármi skupiny. Spoločne sme tiež uvítali slovinského výrobcu minerálnych vôd Radenska, a spustili exkluzívnu distribúciu produktov spoločnosti Rauch v Českej republike a na Slovensku. Kofola a Jupí získali titul Najdôverihodnejších značiek vo svojej kategórii na českom trhu a Daniel Buryš, CFO skupiny Kofola, sa stal finančným riaditeľom roka.

Fofola

2016

Mierime na juh

Vstúpili sme na chorvátsky trh, kde sme pod krídlami spoločnosti Radenska prebrali distribúciu PepsiCo a od spoločnosti Badel kúpili tri nové tradičné značky - Vocko, Nara a Inka. S koncom roka sme sa rozrástli o chorvátsku spoločnosť Studenac. Reklama na „Fofolu“ so psom Štefanom sa stala kampaňou roka 2016 a získala zlato v súťaži Euro Effie Awards. Firma Kofola získala prvýkrát 3. miesto v rebríčku Czech TOP 100.

Mierime na juh

2017

Zdravšie a čerstvejšie

Rozšírili sme portfólio produktov zdravej výživy na poľskom trhu a do skupiny privítali značku kvalitných prírodných sirupov a štiav Premium Rosa. Sieť freshbarov a salaterií UGO kúpila od firmy Titbit výrobňu čerstvých šalátov. Na jeseň prebehol relaunch značky Royal Crown Cola - pravej južanskej koly v originálnom dizajne, sladenej len trstinovým cukrom.

Zdravšie a čerstvejšie

2018

Zmeny v managemente

Jannis Samaras opustil post generálneho riaditeľa Kofoly Česko-Slovensko, aby sa mohol naplno sústrediť na budúcnosť a smerovanie celej skupiny. Novým generálnym riaditeľom pre československý trh sa stal Daniel Buryš. Akvizíciami roka boli: LEROS, výrobca bylinných čajov a zmesí z liečivých rastlín, a Kláštorná, kráľovná minerálnych vôd.

Zmeny v managemente

2019

Budujeme voňavý pilier skupiny

Pod hlavičkou LEROS otvárame v Rajeckej Lesnej výkupňu bylín. Kupujeme spoločnosť Espresso, výrobca prémiové kávy Café Reserva a distribútora srílanských čajov DILMAH. Pokračujeme v rozvoji česko-slovenských značiek so silným príbehom. Na slovenskom trhu znovu uvádzame minerálnu vodu Kláštorná Kalcia.

Budujeme voňavý pilier skupiny

2020

Rozširujeme portfólio

Kofola vstupuje do segmentu remeselných ciderov a limonád nákupom českého výrobcu F.H.Prager. Získava aj 100 % podiel v spoločnostiach Karlovarská Korunní a Ondrášovka, čím tak rozširuje tak svoje portfólio o tradičné české značky minerálnych vôd.

Rozširujeme portfólio

2021

Príbeh Targy Florio

Napriek tomu, že kríza spojená s pandémiou vrcholí, nebojíme sa prichádzať s ďalšími inováciami nášho portfólia. Preto začíname písať príbeh vlastné prémiové značky limonád Targa Florio. Tá je zo sicílskych citrusov a oslavuje legendy rovnomenných automobilových závodov.

Príbeh Targy Florio

2022

V ústrety lepším zajtrajškom

Vytvárame novú misiu a víziu Kofoly. Prichádzame s inováciou v oblasti udržateľných obalov - vďaka projektu Cirkulka uvádzame do obchodov naše tradičné značky (Kofolu, Vineu a Rajec) vo vratných fľašiach. Rozvíjame tzv. inkubátor, kde majú (nielen) startupy možnosť uviesť svoje nápady do života. A založili sme neziskovú organizáciu Kvapka Rajeckej Doliny, ktorá sa zameriava na vodozádržné opatrenia v Rajeckej doline. 

V ústrety lepším zajtrajškom

2023

Vstupujeme do pivovarníctva

Kupujeme väčšinový podiel v spoločnosti Pivovary CZ Group, ktorá vyvíja tradičné značky piva Holba, Zubr a Litovel. Po bylinkách sa zameriavame aj na príbeh ďalších ingrediencií. Kupujeme jablkové sady na Úsovsku a získavame podiel v kávovej plantáži v Kolumbii. Predstavujeme Prager's Kombuchu od F.H. Prager a prinášame aj dva druhy tonikov od spoločnosti Targa Florio. Kampaňou Láskyplný piatoček začíname novú éru komunikácie značky Kofola a inšpirujeme páry, aby trávili viac času spolu.

Vstupujeme do pivovarníctva
×