Kofola v Česku, na Slovensku i v Adriatickom regióne rástla. Pokračuje v investíciách do zdravého životného štýlu
Tržby Kofoly v minulom roku stagnovali. Základný ekonomický ukazovateľ EBITDA dosiahol výšku 36 miliónov eur, poklesol teda o 10,7%. Firma si viedla dobre na československom trhu, opäť silno rástla v Adriatickom regióne. Napriek avizovanému poklesu v Poľsku sa firme darí stavať nové piliere. Skupina Kofola potvrdzuje jednoznačné smerovanie k zdravým prírodným potravinám, ktorých podiel na celkových tržbách skokovo rastie.
          „Hospodárenie v poslednom kvartáli vykazuje medziročné zlepšenie. Zo strategického pohľadu sa nám darí, ale musím priznať, že sme čakali viac,“ hovorí finančný riaditeľ skupiny Kofola Daniel Buryš a pokračuje: „V Československu sme pozíciu aj rast udržali, navyše v našom portfóliu pribudli nové značky, z toho mám veľkú radosť. V Adriatickom regióne sa nám plní to, v čo sme verili, teda v silný rast. A v Poľsku? Pokles je o niečo menší, než predchádzajúci rok. Predovšetkým sa nám darí robiť zmeny k zdravému obchodnému modelu. Ale vyhraté nemáme. Sme presvedčení, že naše dlhodobé investície smerujúce k čo najprírodnejším potravinám sú správne a budeme v tomto trende pokračovať.“
Kofola bez Poľska zvýšila medziročné celkové tržby o 8,6%. So započítaním Poľska tržby skupine klesli o 0,5%. Veľkú zásluhu na celkovom výsledku má domáci československý trh, kde tržby rástli o 3,2%. Vyšší predaj zaznamenali predovšetkým značky Kofola, Rajec a Vinea.
Kofola popri výrobe a predaji vlastných nápojov v minulom roku na československom trhu posilnila aj ako distribútor. Na začiatku minulého roka sa stala výhradným distribútorom tradičných značiek kúpeľných prameňov Bílinskej kyselky, Rudolfovho prameňa a Zaječickej horkej. Okrem uvedených aktivít bola firma aktívna aj v rozširovaní svojho podnikania. Potvrdzuje to aj čerstvá akvizícia tradičnej českej firmy LEROS, jedného z najväčších tradičných výrobcov vysoko kvalitných bylinných čajov z liečivých rastlín. „Pre Kofolu sú prírodné produkty na prvom mieste. So značkou UGO, najväčšou sieťou Freshbarov a Salatérií v strednej Európe, sú produkty z liečivých rastlín LEROS ďalšou kľúčovou súčasťou na našej ceste k zdravým produktom. Táto firma bude pre nás aj dôležitým zdrojom kvalitných bylín do Kofoly i Rajca,“ pochvaľuje si akvizíciu Jannis Samaras, generálny riaditeľ skupiny.
Hospodárenie firmy na poľskom trhu zaznamenalo medziročný pokles tržieb o 28%, pričom hlavnou príčinou je stále pokles v segmente privátnych značiek a stavba nového biznisu. Pozitívnym signálom z poľského trhu je fakt, že medziročný pokles tržieb je aj napriek nákladom na modernizáciu a koncentráciu výroby nižší než v predchádzajúcom roku a tiež to, že sa firme darí vykonávať zmeny podporujúce biznis na tamojšom trhu. Kofola napríklad na tomto trhu od začiatku roka distribuuje nápoje Nestea, ale chce sa presadiť aj s novými produktmi. Preto sa v priebehu minulého roka dohodla na kúpe miestnej, rýchlo rastúce firmy Premium Rosa, ktorej hlavnou doménou sú vysoko kvalitné prírodné produkty, ako sú napríklad sirupy, šťavy a džemy.
Stabilne rástol biznis firmy aj v Adriatickom regióne, kde tržby narástli o 29,8%. Darilo sa najmä našim vlajkovým lodiam - minerálnej vode Radenska a tradičnej limonáde ORA. Tento rok plánujeme tempo udržať. V Chorvátsku sme dostavali obchodný tím a distribučné kanály. Do skupiny sa nám podarilo úspešne začleniť výrobný závod v Lipiku, ktorý sme prevzali na konci roka 2016. To všetko nám v roku 2018 pomôže k silnému rastu vyrábaných značiek pramenitých a minerálnych vôd Studena a Studenac.
| 
 V tisíckach eur  | 
 12M2017*  | 
 12M2016*  | 
 Zmena 2017/2016  | 
 Zmena 2017/2016  | 
| 
 Tržby  | 
 264 462  | 
 265 817  | 
 -1 355  | 
 -0,5%  | 
| 
 Prevádzkový zisk (EBIT)  | 
 14 620  | 
 20 561  | 
 -5 941  | 
 -28,9%  | 
| 
 EBITDA  | 
 36 088  | 
 40 424  | 
 -4 336  | 
 -10,7%  | 
* upravené o jednorazové položky
** upravené o jednorázové položky prepočítané kurzom dvanásťmesačného obdobia končiaceho 31. 12. 2017