Biznis

Kofola zvládla zatiaľ najťažší kvartál v histórii nad očakávania

15.09. 2020

Skupina Kofola obhájila svoju silnú pozíciu v jednom z historicky najzložitejších kvartálov, hospodárenie zvládla na výbornú. Firme k výsledkom pomohla dlhodobá stratégia postavená na tradičných a lokálnych značkách, pružnosť v rozhodovaní pri hľadaní úspor a nadštandardné nasadenie zamestnancov. Kofole sa podarilo úspešne prevziať spoločnosti Ondrášovka a Korunní, vďaka čomu došlo k navýšeniu jej trhového podielu v českom retaile. Manažment Kofoly očakáva, že celý trh sa bude postupne prebúdzať s tým, že aj v prípade ďalších výkyvov má firma dostatočné zdroje na preklenutie ťažkých časov.

Kofola zvládla zatiaľ najťažší kvartál v histórii nad očakávania

Veľmi náročný druhý kvartál roku 2020, ovplyvnený pandémiou COVID-19 a súvisiacimi epidemiologickými opatreniami, zvládla Skupina Kofola nad očakávania. Aj keď došlo k medzikvartálnemu poklesu tržieb Skupiny o 15,9 %, Kofola skončila v čistom zisku a ukazovateľ EBITDA marže sa držal na 15,7 %.

„Ustáli sme to a povedal by som, že s gráciou,“ hovorí Jannis Samaras, CEO Skupiny Kofola a vysvetľuje: „Pred mnohými rokmi sme stavili na to, že budeme vyrábať tradičné lokálne značky. Ukázalo sa, že naša stratégia je správna a že spotrebitelia sa k silným značkám obracajú aj v čase krízy. Prekonať zložité obdobie nám pomohlo rýchle rozhodovanie, ktoré sme aj napriek veľkosti našej firmy boli stále schopní robiť, a efektívne hľadanie úspor. Sústredili sme sa na veci nevyhnutné, tie ostatné sme odsunuli alebo zrušili. Jeden z najťažších kvartálov v histórii sme zvládli vďaka nasadeniu a flexibilite všetkých ľudí v Skupine, za čo som im vďačný.“

Najsilnejší československý segment na úrovni tržieb v Skupine Kofola a bez vplyvu akvizícií poklesol medzi kvartálmi o 25,1 %, čo je vzhľadom na veľmi negatívny vývoj v apríli roku 2020 skvelý výsledok. V Adriatickom segmente potom tržby klesli ešte menej, a to o 23,3 %. Naopak najvýraznejšie dopadol vplyv epidémie COVID-19 na UGO, ktoré so zatvorením obchodných centier a gastro prevádzok prišlo zo dňa na deň o absolútnu väčšinu svojich tržieb. Na zložitú situáciu ale zareagovalo zavedením nových služieb, ako je UGO rozvoz a posilnením spolupráce s partnerskými donáškovými službami.

Kofola rovnako ako v iných krízových obdobiach ukázala, že jej DNA zostáva aj napriek silnému tlaku na ekonomickú efektivitu nedotknutá. Po tom, čo sa stala jedným zo zakladajúcich členov iniciatív Zachraň hospodu v Česku a #podporsvojpub na Slovensku, podporila epidémiou ochromenú gastronómiu aj ďalšími projektmi. K návratu spotrebiteľov do podnikov prispelo 90 kino projekcií naprieč ČeskoSlovenskom, výročná Turistická známka dostupná v Česku po kúpe dvoch čapovaných Kofol alebo adriatická kampaň #Zaskupaj (Spolu). Vďaka nej mohli spotrebitelia pozvať svojich priateľov na kávu a Radensku zdarma. Až 5000 voucherov prispelo k oživeniu slovinskej gastronómie.

Skupina zároveň potvrdila, že ani v takejto situácii nerezignuje na dlhodobo udržateľné snahy. V júni sa jej podarilo certifikovať Rajeckú dolinu ako BIO lokalitu pre voľný zber bylín, pilotne otestovala vo vybraných UGO Salateriách a na podujatiach „vodu bez obalu“, teda čapovanú pramenitú vodu Rajec.

Ďalšími krokmi dokázala, že aj napriek nepriazni doby vie prichádzať s produktovými inováciami. Na trh uviedla ďalšiu z radu ochutených pramenitých vôd z vlastných bylín, Rajec Šípka, ale aj Kofolu v pollitrových plechovkách, ktorej predaje už niekoľkonásobne prekročili pôvodné očakávania. Pre české gastro pripravila novinku v podobe minerálnej vody Korunní vo vratnom skle a v bylinnom segmente uviedla originálnu zmes byliniek LEROS Cold Brew na prípravu chutného ľadového čaju.

„Máme za sebou ťažké obdobie. Veríme, že z prevádzkovo náročného druhého kvartálu vychádzame silnejší a že sme pripravení aj na prípadné ďalšie výkyvy. Do konca roku sa zameriame predovšetkým na rozvinutie potenciálu Ondrášovky a Korunní, v ktorých vidíme perspektívu, a na posilnenie nášho kávovo-čajového biznisu,“ doplňuje Jannis Samaras: „S ohľadom na vývoj posledných mesiacov sme stanovili nový cieľ EBITDA na rok 2020, a to na 950 mil. až 1 000 mil. Kč. Vzhľadom na úspešnú letnú sezónu predstavenstvo navrhne vyplatiť dividendu v nezmenenej výške, teda 13,50 Kč na akciu,“ uzatvára.