Biznis

Prvý kvartál priniesol do nápojového biznisu ochladenie. Kofola sa napriek tomu statočne vyrovnala s výzvami nového roku

10.06. 2025

V 1. štvrťroku 2025 čelila skupina Kofola poklesu tržieb naprieč svojimi trhmi. Ten bol primárne spôsobený regulačnými zásahmi vlád. Napriek tomu nezaháľala, uviedla atraktívne novinky a posilnila v dynamicky rastúcom segmente zdravého stravovania. Darilo sa aj voňavému pilieru skupiny. Výsledná bilancia za prvé tri mesiace: tržby viac ako dve miliardy Kč, teda 83 450 tis. € a EBITDA 162,7 mil. Kč, teda 6 487 tis. €.

Prvý kvartál priniesol do nápojového biznisu ochladenie. Kofola sa napriek tomu statočne vyrovnala s výzvami nového roku

V nápojovej divízii skupiny Kofola v Česku a na Slovensku sa potvrdil očakávaný pokles tržieb. Ten bol spôsobený zavedením cukrovej dane na Slovensku, ktorá vstúpila do platnosti od 1. 1. 2025 a v dôsledku ktorej sa retailoví zákazníci predzásobili tovarom už v poslednom štvrťroku minulého roka.

„Najviditeľnejší pokles predajov z pohľadu jednotlivých formátov sme zaznamenali pri veľkých baleniach sladených nápojov na doma,” hovorí Daniel Buryš, generálny riaditeľ Kofoly v Česku a na Slovensku a dodáva: „Napriek tomu sme pokračovali v budovaní a posilňovaní našich značiek. Uviedli sme na trh novú značku ovocných nápojov a džúsov Curiosa a novinku Dilmah Ice Tea. Obe sa úspešne etablovali v HoReCa segmente. Rozšírili sme tiež ponuku značky Targa Florio o formát 1,33 PET a novú príchuť Marakuja s mandarínkou.”

Náklady na materiál, suroviny a energie sa v prvom kvartáli 2025 vyvíjali podľa očakávaní. Kofola ale dlhodobo hľadá efektivitu vo výrobe - v závode, kde plní minerálnu vodu Ondrášovka, spustila výrobu na novej plniacej linke, do ktorej investovala viac ako 130 miliónov Kč. Nahradí dve staršie, menej efektívne linky a umožní pokračovať v optimalizácii nákladov.

V druhom najväčšom pilieri skupiny, v pivovarskej divízii Pivovary CZ Group, došlo tiež k poklesu tržieb o 10,5 % v porovnaní s minulým rokom. „V súlade s dlhodobou stratégiou sme vo februári pristúpili k úprave cien na domácom trhu a oproti minulému roku došlo k neskoršiemu otvoreniu sezónnych prevádzok. Nižšie boli aj exportné predaje. Po trinástich rokoch dochádza k rebrandingu našich kľúčových značiek Holba a Zubr, ktorý podporia silné komunikačné kampane,“ uvádza René Musila, generálny riaditeľ Pivovary CZ Group.

Ani Adriatik sa nevyhol regulačným zmenám. V Slovinsku došlo k zvýšeniu DPH na nealkoholické nápoje obsahujúce cukor a v Chorvátsku sa zvýšil poplatok za vratné obaly. Obe zmeny mali vplyv na rast spotrebiteľských cien. V dôsledku toho zaznamenala spoločnosť Radenska Adriatic pokles tržieb o 2 % v Slovinsku a o 4 % v Chorvátsku, exportné trhy oproti tomu narástli o 4 %. „Napriek týmto výzvam sme v Adriatiku uviedli nový funkčný nápoj FunctionALL Collagen. Investovali sme do plniacej linky na plechovky pre zvýšenie efektivity výroby v závode v Radenci a začali využívať elektrické nákladné vozidlá na obsluhu vybraných zákazníkov za účelom dlhodobého zníženia emisií CO2 v logistike,” menuje novinky Marián Šefčovič, generálny riaditeľ Radenska Adriatic.

Najradostnejší štvrťrok zažil čerstvý pilier skupiny, spoločnosť UGO. Plánované tržby aj EBITDA boli splnené na 100 %, Salaterie lámali rekordy v tržbách. A všetko sa pripravovalo na slávnostné otvorenie jednej z najväčších Salaterií v Prahe 6, na dejvickom Víťaznom Námestí. „Od prevádzky sme mali nemalé očakávania, ale aj tie najodvážnejšie plány táto prevádzka, otvorená 1. apríla, prekonala. Aktuálne sme pred otváračkou ďalšej Salaterie,” uvádza s neskrývanou radosťou Marek Farník, generálny riaditeľ UGO trade. 

Ani voňavý pilier skupiny Kofola, LEROS, nemusí smútiť. Prekročil plánované tržby aj EBITDu, dokončil s pomocou skupiny akvizíciu novej kávovej plantáže v Paname a zahájil investíciu do pražiarne kávy, ktorá by mala byť v prevádzke v juhomoravskej Strážnici od septembra. Plány prekonala aj poľská divízia Premium Rosa, ktorá investovala do rozšírenia výrobných kapacít a posilnila distribúciu produktov Kofoly na poľský trh.

Výsledky hospodárenia celej skupiny Kofola za 1. štvrťrok vykazujú 2 % nárast tržieb, ukazovateľ EBITDA klesol o 37 %. „Pokles spôsobili primárne efekty zo zavedenia cukrovej dane, počasie, ale napríklad aj to, že Veľká noc, druhý najväčší predajný vrchol roka, bola na rozdiel od vlaňajška až v druhom kvartáli,” vysvetľuje Martin Pisklák, finančný riaditeľ skupiny. 

V 2. štvrťroku sa dá tiež očakávať ochladenie nápojárskeho biznisu spôsobené studeným počasím. Valné zhromaždenie by malo v tomto období rozhodnúť o výške dividendy - predstavenstvo spoločnosti Kofola ČeskoSlovensko predloží v júni valnému zhromaždeniu návrh dividendy za rok 2024 vo výške 21 Kč na 1 akciu pred zdanením.