Biznis

Pomalý príchod teplých mesiacov oslabil nápojárov. Skupina Kofola potvrdila pokles tržieb, darilo sa Lerosu, UGU a v Adriaticu

02.09. 2025

Nápojárska skupina Kofola zažila studenú jar. Predikcie poklesu dopytu z dôvodov daňových zásahov na Slovensku sa potvrdili, druhý kvartál priniesol skupine tržby vo výške 2,97 miliardy CZK (118,85 mil. EUR), ukazovateľ EBITDA klesol o 14,2 %. Medziročne vyššie tržby zaznamenali dcérske spoločnosti Radenska Adriatic, LEROS aj UGO, ktoré prekonali svoje ciele.

Pomalý príchod teplých mesiacov oslabil nápojárov. Skupina Kofola potvrdila pokles tržieb, darilo sa Lerosu, UGU a v Adriaticu

V československom segmente došlo v 2. kvartáli 2025 k očakávanému poklesu tržieb. „Čiastočne nižšie tržby boli spôsobené pomalším príchodom teplejších jarných mesiacov. Najzreteľnejší bol pokles predaja sladených nápojov na Slovensku, spôsobený zavedením vysokej spotrebnej dane z cukru,“ vysvetľuje Daniel Buryš, generálny riaditeľ Kofoly v Česku a na Slovensku.

Trend stabilizácie nákladov na materiál, suroviny a energie pokračoval. Kofola ďalej budovala a posilňovala značky a kompletné portfólio nealko nápojov. „V segmente HORECA sme úspešne začali distribuovať novú značku ovocných džúsov a nápojov Curiosa. Zároveň sme vyvinuli výnimočné ľadové čaje Dilmah Ice Tea,“ dopĺňa úspechy Daniel Buryš.


Chladná jar ovplyvnila aj celkové tržby v gastronómii. Kampaňou Poď na Kofolu, ktorá vyzdvihovala jedinečnosť čapovanej Kofoly, vyzývala rodinná firma k návšteve gastro podnikov. Silnejšej marketingovej podpory sa dočkala aj limonáda Targa alebo hroznová Vinea.

Z pohľadu investícií začala Kofola stavbu novej skladovacej haly v závode v Mnichovom Hradišti v Česku, ktorá by v budúcnosti mala priniesť efektivitu v oblasti logistiky a skladovania. Po minuloročnej akvizícii vendingovej spoločnosti MIXA VENDING tento rok oznámila kúpu 100 % podielu v spoločnosti ASO VENDING, najväčšom prevádzkovateľovi kávových, potravinových a nápojových automatov na Slovensku. Transakciu, ktorú v 3. štvrťroku schválil Protimonopolný úrad na Slovensku, dokončila spoločnosť Kofola 14. augusta 2025.

Podobne ovplyvnila chladná jar aj české pivovary patriace do skupiny Kofola. „Pokles tržieb spôsobilo horšie počasie a poklesli aj predaje v rámci exportu. V 2. štvrťroku sa nedarilo žiadnemu predajnému formátu – pokles zaznamenali plechovky, sklo aj KEGy. Celkovo oproti minulému roku strácame 7,9 % v tržbách, na úrovni EBITDA sme o 18,3 % pod minulým rokom,“ vypočítava René Musila, generálny riaditeľ Pivovary CZ Group.

Svieži vietor by do rozvoja značiek mohli vniesť investície do marketingu – redizajnu sa po rokoch dočkali značky piva Holba a Zubr, v príprave je aj Litovel. „Zubr sa stal oficiálnym pivom organizácie Oktagon MMA. Súčasťou partnerstva je okrem prítomnosti na turnajoch v Česku aj limitovaná edícia piva Zubr Grand Oktagon. Veríme, že táto spolupráca nám prinesie nových zákazníkov a v budúcnosti otvorí ďalšie cesty pre export,“ vysvetľuje Musila. Dlhodobo rastúcou kategóriou sú nealko pivá. Pivovary CZ Group rozšírili segment ochutených nealko pív o Zubr Yuzu, Holbu Lesnú Malinu, Litovel Mango&Limeta, Spritz Bitter Orange.

Na vlne úspechu aj v druhom štvrťroku 2025 pokračoval čerstvý pilier skupiny. „UGO prekonalo očakávania vo všetkých kľúčových ukazovateľoch, a to ako z hľadiska tržieb, tak aj príspevku k EBITDA. Výsledky boli poháňané produktovými inováciami, digitalizáciou a otvorením novej Salaterie v pražských Dejvicích. Ciele tržieb splnilo UGO aj v divízii baleného sortimentu,” komentuje výsledky Marek Farník, generálny riaditeľ UGO Trade.

Pre čajom a kávou prevoňaný pilier LEROS je obdobie máj až júl mimosezónnym časom, kedy je kľúčové zamerať sa na minimalizáciu strát. „V 2. štvrťroku sme výrazne prekročili očakávania ako v tržbách, tak aj v EBITDA. Tiež sme sa veľmi dobre pripravili na hlavnú sezónu, ktorá začína augustom a pokračuje do novembra, a naskladnili dostatočné zásoby,“ hovorí Martin Mateáš, generálny riaditeľ voňavého piliera.


Solídny medziročný nárast tržieb o 3,2 % zaznamenala v prvej polovici roka Radenska Adriatic. „Rast bol podporený hlavne vyšším predajom v Slovinsku (+4 %), rovnako ako 5 % nárastom na exportných trhoch. Zaznamenali sme výrazný nárast dopytu a spotreby hlavne v júni, kedy oblasť zasiahla dlhá vlna horúčav. Rast sa však proporcionálne nepremietol do EBITDA, a to hlavne kvôli vyšším prevádzkovým nákladom súvisiacim so zvýšenými investíciami do značky a rastúcim mzdovým nákladom po úpravách minimálnej mzdy,“ vysvetľuje Marián Šefčovič, generálny riaditeľ Radenska Adriatic.

S ohľadom na výhľad sa Kofola rozhodla korigovať výsledky pre rok 2025, a to zo súčasného rozpätia 1,9 - 2,0 miliardy CZK na jeho spodnú hranicu. Stále očakáva rast oproti roku 2024, kedy celková výška zisku EBITDA dosiahla 1,85 miliardy CZK.