Po piatich rokoch intenzívnych testov dokončila Kofola ČeskoSlovensko rozsiahly projekt úprav svojich obalov. Výsledkom je zníženie spotreby plastu o 700 ton ročne, úspora približne 700 000 € a zároveň jednoduchšia recyklácia vybraných typov fliaš.

Projekt zahŕňal odľahčenie dvadsiatich typov výrobkov, zjednotenie farieb fliaš, odstránenie nerecyklovateľných prvkov a navýšenie podielu recyklátu, ktorý sa používa na výrobu nových obalov.
„Ročne uvedieme na československý trh okolo pol miliardy PET fliaš, a preto aj zdanlivo malé zmeny majú výrazný dopad. V prípade ekomodulácie sú to stovky ton plastu, ktoré už pri výrobe nových obalov nemusíme použiť,“ vysvetľuje David Sommer, manažér udržateľnosti spoločnosti Kofola ČeskoSlovensko a dodáva: „Opatrenia, ktoré sme zaviedli, znamenajú úsporu približne 700 ton PET materiálu ročne, čo zodpovedá finančnej úspore vo výške 700 000 €.”
Projekt ekomodulácie priniesol tieto konkrétne zmeny:
- Zjednotili sa farby fliaš značiek Rajec a Ondrášovka - vyradili sa tie farby, ktoré sú ťažko recyklovateľné.
- Nové číre fľaše získali značky Top Topic a detské nápoje Jupík Aqua.
- Pri značke Kofola sa prestali používať celofľašové etikety, tzv. sleevy, ktoré bránia jednoduchej recyklácii.
- Znížilo sa množstvo PET materiálu potrebného na výrobu baliacej fólie – aj v nej sa teraz využíva recyklát.
- A v neposlednom rade sa zjednodušili potlače fólií, ktoré sa používajú pre skupinové balenia.
Nápojárske spoločnosti sú povinné od roku 2025 plniť legislatívne požiadavky súvisiace s obalmi - od začiatku roka musí každá PET fľaša obsahovať minimálne 25 % recyklátu. Kofola ČeskoSlovensko už teraz túto hranicu prekračuje, v prípade vybraných značiek a formátov (Kláštorná Kalcia, Šaratica a malých formátov pramenitej vody Rajec) využíva dokonca 100% podiel recyklovaného PETu (rPET).
Na dlhodobom projekte nápojárskej rodiny sa podieľali tímy zo siedmich výrobných závodov, trinástich liniek a realizovalo sa viac ako sto testov. Do celého procesu sa zapojili odborníci z výroby, kvality, logistiky, nákupu, plánovania aj marketingu. „Každá zmena musela prejsť detailnými skúškami – od odolnosti v termokomore cez pevnostné testy až po prepravné simulácie,“ dodáva Michaela Hájková, projektová manažérka Kofoly, ktorá celý proces ekomodulácie riadila.
Kofola so svojimi obalmi pracuje dlhodobo, pred rokmi vrátila na pulty obchodov aj vratné sklenené fľaše. Kofolu, Vineu a Rajec je tak možné vo vybraných reťazcoch a v e-commerce predaji kúpiť v 1l vratnom skle. V odľahčovaní obalov, zvyšovaní podielu recyklátu a hľadaní inovatívnych riešení, ktoré pomôžu znižovať ekologickú stopu, plánuje Kofola pokračovať aj naďalej. Hlavným cieľom je uzatvorenie cirkularity, kedy z fľaše vznikne opäť fľaša a z plechovky plechovka. K tomu na Slovensku pomáha zálohový systém, ktorý je úspešným príkladom v rámci celej Európy.