Príbeh, ktorý stojí za každým dúškom
Naša história je o chuti, odvahe a ľuďoch, ktorí veria v to, čo robia.
Naša história je o chuti, odvahe a ľuďoch, ktorí veria v to, čo robia.
Náš príbeh
Kofeín z lekárničky
Prapradedom Kofoly bol opavský lekárnik Gustav Hell, ktorý už koncom 19. storočia rozbublal firmu G. Hell a Comp. A veru, nešlo len o tabletky a mentolky – okrem sladkých dobrôt sa tu vyrábal špeci sirupík s názvom Syrupus Colae compositus Hell. Už vtedy to malo grády, lebo obsahoval extrakt zo semien kolovníka.

Opava
sa pripravuje
na Kofolu
Po náročnom povojnovom období a viacerých znárodneniach vzniká národný podnik Galena Opava. Vyrábajú sa tu tinktúry, liečivá a objavuju sa aj prvé liečivé bylinky. Ešte stále bez bubliniek, ale začína sa schyľovať k niečomu veľkému...

Bola vydaná
štátna úloha

Z najvyšších miest prichádza jasná úloha: vytvoriť domáci nápoj, ktorý sa vyrovná západným kolám – ale s dušou nášho regiónu. Zadanie putuje do SPOFA Praha, kde bola medzičasom začlenená aj Galena. A práve tam, medzi bublajúcimi pokusmi a receptami na hrane geniality sa začína tvoriť niečo, čo neskôr roztočí celý nápojový vesmír – Kofola.

Hľadanie dokonalej chuti
Dva roky trvalo tímu doc. RNDr. PhMr. Zdeňka Blažka, CSc., kým doladili tú pravú formulku. Nakoniec zmiešali štrnásť bylinných a ovocných zložiek, kofeín a štipku odvahy. A bum – vznikol sirup KOFO. Táto zmes sa používa dodnes, lebo je to ako s láskou - keď to raz zafunguje, netreba meniť.

Kofola
je na svete

Kofola odštartovala svoju cestu našimi dejinami, a hneď ako pristála na pultoch obchodov, zachutila každému – veď jej spotreba rástla počas 60. rokov tak, že v ČeskoSlovensku došli byliny na výrobu a museli sa začať dovážať zo zahraničia.

Logo
kávového
zrna

Kofola v tomto roku predstavila nové logo v tvare kávového zrnka, ktoré sa udržalo tri dekády. Zrazu bola všade. Prvé slogany, pútače aj pojazdná reklama vyniesli Kofolu zo skladov na výslnie ulíc a lákali na ochutnanie jedinečného sýtohnedého nápoja.

Hviezda výstav,
miláčik krčiem

Kofola je už všade – na výstavách, v uliciach, v reklamách aj v pesničkách. Jej meno sa skloňuje na odborných konferenciách a pení sa pri výčapoch. Spotreba rastie tak, že podnik stíha len tak-tak – ročne sa stáča 180 miliónov litrov. Jednoducho, keď ste išli ako malí s dedom do krčmy na pivo, siahli ste po Kofole. Aj preto, aby ste aj vy mali penu.

Všade štrngá,
všade pení

Ako národný výbor či pošta – aj Kofola má svoje miesto v každej dedine. V konzume, vo výčape aj medzi kolienkom a krupicovou kašou v závodke. Vratné fľaše cinkajú v sieťovkách a kofolové bubliny sa stávajú dennou rutinou. Pije sa doma, v robote, aj keď ideš len tak okolo – veď prečo si nedopriať, keď chutí?

Kofola
na bočnej
koľaji

Nežná revolúcia rozbublala trh a na chvíľu odstavila Kofolu. Ľudia sa nevedeli nabažiť zahraničných kolových noviniek, ktoré predtým poznali len z rozprávania. Kofola akoby stratila šum a niekoľkokrát zmenila majiteľa. Ale kde je vôľa... Veľký návrat Kofoly bol už za dverami.

Rodí sa nádej
Kofola ešte zďaleka nepovedala posledné slovo. Do hry vstupuje Kostas Samaras – podnikavec s gréckymi koreňmi a odvahou oživiť zašlú slávu Kofoly. V Krnove kupuje sódovkáreň a začína vyrábať sýtené nápoje. Zatiaľ žiaden extrém, ale vo vzduchom už šumí návrat Kofoly.

Roky, keď
sme nelenili

Zakladáme SANTA TRANS, rozširujeme portfólio a do sirupovej kategórie naskakujeme so značkou Jupí. K tomu pribúda aj Top Topic – hroznová klasika, ktorá si pýtala ďalšie kolo. Myslíme aj na najmenších – Jupík to rozlieva po školách. A aby sa nezabudlo: v Rajeckej Lesnej sa začína stavať. Výrobňa, nie chata na víkendy!

Stáčame
kofolu

Prvýkrát spájame náš výrobný program s Kofolou – uzatvárame licenčnú zmluvu s opavskou farmaceutickou spoločnosťou Ivax, vtedajším vlastníkom značky. Odteraz ju nielen pijeme, ale aj stáčame – stále s vlastnou chuťou, teraz pod vlastným ventilom.


Česko aj Slovensko prvýkrát zaplavila vlna kofoláckej lásky. Slogan „Keď ju miluješ, nie je čo riešiť...“ si získal srdcia nielen zamilovaných. A svoje silné posolstvo odovzdáva dodnes!
Už je
len naša
Za 215 miliónov korún kupujeme registrovanú obchodnú známku aj originálnu receptúru Kofoly. Žiadne licencie, žiadne zmluvy cez stôl – odteraz patrí Kofola rodine Samarasovcov.

Vianočné
prasiatko

Na scénu prichádza prasiatko s „tými zahnutými zubami“ a s ním kultová reklama Kofoly. Hneď sa z nej stáva sviatočný hit, ktorý ľudia očakávajú na Vianoce rovnako ako koledy. A že sa do prasiatka hneď všetci zamilovali, potvrdzuje aj to, že sa náš spot stal jedným zo symbolov prichádzajúcich Vianoc.

Osvieženie z každej strany
Po štyridsiatich rokoch prichádza prvá ochutená verzia – Kofola Citrus. A s ňou to ide ako po bublinkách. Do portfólia pribúda aj pramenitá voda Rajec a na scénu sa vracia Chito Tonic – retro kúsok, čo si pamätá revolučné časy.

Nevadí,
snažili ste sa

Zahraničné koly sa snažili, ale u nás to proste nepenilo. Kofola fičala viac než svetové značky a popri tom sme stíhali ďalšie chuťové výlety. Na pulty sme priniesli 100 % prírodné džúsy a nápoje Jupí, pramenitú vodu Rajec Bylinka s medovkou a dúškou. Kúpili sme aj ochrannú známku Vinea a začali vyrábať Kofolu bez cukru.

Rekordmani

Kofola trhá predajné rekordy a to aj v porovnaní so zlatými 70. rokmi. Ľudia ju pijú vo veľkom, takže rozširujeme výrobu v Rajeckej Lesnej a investujeme do nej 250 miliónov korún. Keď to ide, tak nech naplno!

Päťdesiatka
nám pristala

Okrúhle narodeniny sme oslávili s humorom aj nostalgiou. Narodeninový spot sa vrátil k úplnému začiatku a zamyslel sa, ako vlastne Kofola prišla na svet. Výsledok? Láska. A tá, ako vieme, nie je žiadna raketová veda – skôr jemne perlivá chémia.

Na plný plyn
a aj v plechu

Kofola prvýkrát ide do plechu – a hneď s poriadnym rachotom. Do portfólia pribudli Semtex a Erektus, do výroby sme naliali 150 miliónov korún na hotfill technológiu bez konzervantov. A bodku za rokom dal titul Podnikateľ roka pre nášho náčelníka Jannisa Samarasa.



Meníme názov na Kofola ČeskoSlovensko a dávame najavo, že bubliny nepoznajú hranice. Myslíme aj na najmenších – s dojčenskou vodou Rajec. Tí väčší si pochutnávajú na nápojoch so stéviou. A keď sme už boli pri zdravšom smere, pridali sme aj UGO a technológiu paskalizácie. Všetko pod tlakom, ale bez stresu.
Na vlne
šťavy a štýlu

Na trh prichádzajú 100 % šťavy UGO – čerstvé, zeleninové, ovocné, paskalizované a bez výhovoriek. K portfóliu pribúdajú aj francúzske minerálky ako Evian a Badoit. A Jupík? Ten si za svoj obal vyslúžil ocenenia Red Dot aj Pentawards. Tak to už býva, keď sa šťava a štýl stretnú v jednom balení.

Zdravo, sviežo, UGO!
Ugo naberá na sile – po akvizícii spoločnosti Mangaloo sa stáva jednotkou medzi freshbarmi. K sviežim nováčikom vlastnej distribúcie sa pridáva tradičná Vincentka. Rajec si podľa hodnotenia časopisu Forbes vybojoval krásne 8. miesto medzi najlepšími značkami Slovenska. A keď sme pri oceneniach, obchodný riaditeľ Marián Šefčovič si odniesol titul Manažér roka. Štrngáme!

Fofola

Kampaň so šúšlavým psíkom a marhuľovou príchuťou ovládla médiá a stala sa hitom aj v bežnej reči. Zlatá Effie v Česku aj na Slovensku? Naša! V tom istom roku začala byť Kofola obchodovanou na pražskej burze, zamestnanci sa stali akcionármi a do rodiny pribudla slovinská Radenska. Rozbehli sme aj exkluzívnu distribúciu Rauch produktov. A ako čerešnička: Kofola a Jupí získali titul Najdôveryhodnejších značiek, a CFO skupiny Kofola, Daniel Buryš sa stal finančným riaditeľom roka. Prosto rok, ktorý šušlal jediné: úfpech!

Na chorvátskej vlne
Rozširujeme sa na chorvátsky trh a pod značkou Radenska kupujeme výrobcu Studenac, ktorý okrem svojich silných značiek zabezpečuje aj distribúciu Pepsi. Popritom Štefan – náš šušlavý psík z Fofoly – vyhráva Euro Effie a Fofola kampaň roka. A Kofola? Tá sa prvýkrát prešmykla na 3. miesto v rebríčku Czech TOP 100. Slnečný rok!

Zdravíme ťa, zdravie!
Na poľskom trhu rozširujeme portfólio o zdravé dobroty a vítame prírodné sirupy a šťavy Premium Rosa. UGO zasa kupuje výrobňu čerstvých šalátov. A na jeseň sme dali nový kabát Royal Crown Cole: južanská klasika v dizajne, ktorý má šmrnc, a sladká len tak akurát vďaka trstinovému cukru.

Zmena, ktorá zachutila
Jannis Samaras opúšťa post generálneho riaditeľa Kofoly Česko-Slovensko, aby sa mohol naplno venovať celej skupine. Československé kormidlo preberá Daniel Buryš. Do rodiny pribudol LEROS – majster byliniek, a Kláštorná – kráľovná minerálnych vôd.

Vôňavá skupina
Pod značkou LEROS otvárame v Rajeckej Lesnej výkupňu bylín. Kupujeme Espresso – výrobcu prémiovej kávy Café Reserva a distribútora srílanských čajov Dilmah. Rozbiehame rozvoj značiek, ktoré majú príbeh, tradíciu a vôňu. A aby toho nebolo málo, na slovenský trh vraciame legendárnu minerálnu vodu Kláštorná Kalcia.

Viac chutí,
viac iskry

Kofola rozširuje portfólio a kupuje českého výrobcu remeselných ciderov a limonád F.H. Prager. Získava aj 100 % podiel v Karlovarskej Korunní aj Ondrášovke. K tradičným chutiam tak pribúdajú nové – poctivé, prírodné, také, čo nezmiznú po prvom dúšku.

Štartujeme Targa Florio
Svet zbrzdila pandémia, my sme pridali. Spustili sme vlastnú značku prémiových limonád Targa Florio, stvorenú zo sicílskych citrusov a inšpirovanú legendárnymi automobilovými pretekmi. Osvieženie dostalo poriadnu šťavu!

Lepšie zajtrašky
Kofola dostáva novú misiu a víziu. V obchodoch štartujeme projekt Cirkulka – naše tradičné značky ako Kofola, Vinea a Rajec sa vracajú vo vratných fľašiach. Vzniká aj inkubátor pre odvážne nápady a nezisková organizácia Kvapka Rajeckej doliny, ktorá pomáha krajine zadržať vodu tam, kde patrí.

Objavujeme
lásku k pivu

Vstupujeme do sveta piva. Kupujeme väčšinový podiel v spoločnosti Pivovary CZ Group a rozvíjame tradičné značky Holba, Zubr a Litovel. Bylinky dopĺňame o nové ingrediencie - jablká z Úsovska a kávové zrná z Kolumbie. Predstavujeme Prager's Kombuchu a nové toniky Targa Florio. Kampaňou Láskyplný piatoček vraciame ľuďom to, na čom záleží najviac: lásku.
